Αν νομίζεις πως τα χρόνια κάπως πέρασαν, επίτρεψέ μου να σε ταξιδέψω πίσω στον χρόνο, όταν ήσουν και εσύ ακόμη παιδί! Τότε υπήρχε ένα δυνατό εσωτερικό συναίσθημα. Αυτό της αναζήτησης, της εξερεύνησης, της δημιουργικότητας και της δοκιμής! Τι σχέση όμως έχει αυτό το συναίσθημα με την Εκπαιδευτική Ρομποτική στα παιδιά; Είμαι σίγουρος οτι το θυμάσαι, ακόμη και αν αυτή τη στιγμή το βρίσκεται στο σκοτάδι των γρήγορων ρυθμών της καθημερινότητας και της συνεχής εργασιακής πίεσης.
Σε αυτό το άρθρο, θα προσπαθήσω να ζωντανέψω αυτό το συναίσθημα. Θα μιλήσουμε για την Εκπαιδευτική Ρομποτική και την προσέγγιση STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Στα επόμενα λεπτά, θα καταλάβεις τι όφελος υπάρχει στην Εκπαιδευτική Ρομποτική, γιατί είναι πολύ σημαντικό να διδάσκεται και τι να προσέξεις! Ω ναι, υπάρχει και εδώ μονοπάτια, που μπορούν να αφαιρέσουν την ισορροπία των συναισθημάτων σου.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Τι είναι η εκπαιδευτική ρομποτική
Η εκπαιδευτική ρομποτική για παιδιά ή παιδαγωγική ρομποτική σχεδιάστηκε για να φέρει σε επαφή τους μαθητές με την ρομποτική. Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι ένας σύγχρονος κλάδος της εκπαίδευσης και μέσα από διάφορα ψηφιακά εργαλεία και μεθόδους διδασκαλίας, εισάγει τους μαθητές από μικρή ηλικία σε έναν μοναδικό δημιουργικό και συνάμα συναρπαστικό κόσμο.
Οι μαθητές εκθέτονται στην Φυσική, στα Μαθηματικά, στην Μηχανική, στον Προγραμματισμό και σε άλλους τομείς, ανάλογα με τα project πάνω στα οποία εκπαιδεύονται. Εξού και ο όρος “Διεπιστημονικό Μαθησιακό Περιβάλλον“.
Πως λειτουργεί η εκπαιδευτική ρομποτική
Πως όμως, μπορεί η εκπαιδευτική ρομποτική να έχει έναν τόσο ευρύ μαθησιακό αντίκτυπο; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι η προσέγγιση STEM.
Τα ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα αποτελούνται από αυτόνομα STEM projects που ανταποκρίνονται σε πραγματικά προβλήματα. Οι μαθητές ενθαρρύνονται σε κάθε project να κατασκευάσουν και να ελέγξουν ρομποτάκια χρησιμοποιώντας κατάλληλες γλώσσες προγραμματισμού, ώστε να δώσουν λύση στο πρόβλημα.
Μέσα από την εκπαιδευτική προσέγγιση STEΜ, ο μαθητής γνωρίζει διάφορα αντικείμενα του περιβάλλοντος όπως κινητήρες, αισθητήρες αλλά και διάφορα άλλα ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Ο στόχος φυσικά, είναι η κατασκευή διάφορων ρομποτικών κατασκευών με στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων από μικρή ηλικία. Αυτό έχει ένα τεράστιο αντίκτυπο στην κοινωνία του άύριο.
Περισσότερα για την προσέγγιση STEΜ αναφέρονται σε ξεχωριστό άρθρο, μιας και ο τρόπος διδασκαλίας είναι μοναδικός και ιδιαίτερος.
Το όφελος της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα σχολεία
Μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική, τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές, ανακαλύπτουν, δημιουργούν και αναπτύσσουν νέες δεξιότητες και ικανότητες. Το όφελος της εκπαιδευτικής ρομποτικής δεν μένει μόνο στους μαθητές αλλά και στους καθηγητές!
Μπορώ να πω, οτι κάποια σημαντικά οφέλη είναι τα ακόλουθα:
- Καλλιεργεί ένα πνεύμα ομαδικής συνεργασίας.
- Ενθαρρύνει τον πειραματισμό και τις δοκιμές.
- Παρουσιάζει εφαρμογές της θεωρίας που διδάσκονται.
- Βοηθά στην απόκτηση ενός πιο ευρύ φάσματος γνώσεων.
- Φέρνει σε επαφή τους μαθητές με βασικές έννοιες προγραμματισμού.
- κ.α.
Απόκτηση δεξιοτήτων και ικανοτήτων
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με ιδέες, εργαλεία και τρόπους σκέψης που τους βοηθούν να αναπτύξουν πολύ σημαντικές δεξιότητες και ικανότητε σε διάφορους τομείς.
- Αποκτούν κριτική σκέψη και ακονίζουν την λογική τους.
- Εξασκούνται στην αναλυτική και συνθετική μέθοδο προσέγγισης προβλήματος.
- Αποκτούν ικανότητα οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου.
- Βελτιώνουν την εστίαση τους σε κάποιο πρόβλημα και μειώνουν τυχόν αποσπάσεις προσοχής.
- Εξάπτουν τη φαντασία και ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους.
Κοινωνικά οφέλη
Τα project στα πλαίσια της εκπαιδευτική ρομποτική είναι συνήθως ομαδικά. Συνεπώς, οι μαθητές μαθαίνουν να δουλεύουν ομαδικά και να συνεργάζονται. Καλλιεργούν και εξασκούν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Όπως συμβαίνει σε κάθε ομάδα, σε αντίθεση με την μάστιγα των Social Media, κοινωνικοποιούνται! Τέλος, αντιλαμβάνονται οτι οι δυσκολίες ξεπερνιούνται!
Συναισθηματικά οφέλη
Μέσα από την υλοποίηση των projects, ο μαθητής τονώνει την αυτοεκτίμησή του. Έτσι δεν είναι; Αισθάνεσαι πιο σίγους για τις δυνατότητές του, απομυθοποιεί τις δυσκολίες και αποκτά αυτοπεποίθηση κια έναν πιο δυναμικό χαρακτήρα!
Ποιες ηλικίες αφορά η εκπαιδευτική ρομποτική
Μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις ενός γονέα είναι “Σε ποια ηλικία μπορεί να ξεκινήσει το παιδί μου μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής;”. Ένα παιδί σήμερα, εκτίθεται από πολύ μικρή ηλικία στην τεχνολογία και στους αυτοματισμούς.
Τα προγράμματα της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής έχουν σχεδιαστεί για να εισαγάγουν τους μαθητές στη Ρομποτική από την ηλικία των 5 ετών (προσχολική ηλικία) μέχρι και τα 18 στην τρίτη λυκείου.
Εκπαιδευτική ρομποτική στην προσχολική ηλικία (5 ετών)
Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά μπορούν να μάθουν παίζοντας. Η εκπαιδευτική ρομποτική στην προσχολικία ηλικία είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να εκτεθεί ένα παιδί στον προγραμματισμό. Τα μικρά παιδιά θέλουν να εξερευνούν συνεχώς τον κόσμο. Μέσα από εην εκπαιδευτική ρομποτική τους δίνεται αυτή η δυνατότητα.
Εκπαιδευτική ρομποτική για μαθητές δημοτικού (6 – 12 ετών)
Εκπαιδευτική ρομποτική για μαθητές γυμνασίου – λυκείου (12 – 18 ετών)
Εκπαιδευτική ρομποτική στην Ελλάδα
Υπάρχουν διάφορα labs που μπορείς να μάθεις εκπαιδευιτκή ρομποτική στην Ελλάδα μέσω του STEM. Παρακάτω, έχουν παραθέσει μια λίστα με όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα που είναι καταχωρημένα στα Google Maps.